W celu lepszego zrozumienia poniższego zagadnienia zapraszamy do zapoznania się z zakładką „Podstawowe informacje” oraz „Systemy bezpieczeństwa – Utrzymanie na pasie ruchu” gdzie opisane jest funkcjonowanie modułu radarowego.
Kamera zamocowana na przedniej szybie pojazdu odpowiada m.in. za system utrzymania na pasie ruchu, monitorowanie pieszych i rowerzystów, system rozpoznawania znaków drogowych, system awaryjnego hamowania oraz w przypadku wersji stereo aktywny tempomat.
Kamera rozpoznaje linie jezdni na podstawie których wynacza tor jazdy. W przypadku niezamieżonego najechania na linię, system może pasywnie zaalarmować kierowcę za pomocą sygnału dźwiękowego, świetlenego lub drgań, a w wersji aktywnej funkcja umożliwia na skorygowanie kierunku jazdy wykonując ruch kierownicą.
Jeźeli linie oddzielające pasy jezdni są nieczytelne, kamera może interpretować również takie obiekty jak barierki, pachołki, krawężniki, a w sytuacjach nietypowych np. w obszarze przebudowy gdzie występuje wiele żółtych/białych linii, obiektów, itp. kamera może bazować na torze jazdy poprzedzającego pojazdu.
Do prawidłowego działania systemu konieczne jest precyzyjne zamocowanie i skalibrowanie kamery, tak aby jej oś pokrywała się z osią jazdy samochodu (geometryczną osią jazdy).
Najczęściej dopuszczalne odchylenie osi kalibracji kamery wynosi ±3stopnie. Powyżej tej wartości sterownik zgłasza błąd i dezaktywuje wszystkie powiązane systemy bezpieczeństwa.
Nieodpowiednio przeprowadzona kalibracja może spowodować, że błąd pojawi się ponownie. Do takich sytuacji dochodzi często, gdy samochód po kalibracji wyjedzie na trasę i sterownik otrzymuje niespójne informacje np. z modułu kamery, radaru i czujnika kąta skrętu.
Dlatego prawidłowa procedura kalibracji przewiduje szereg innych czynności w kolejności:
Typowymi objawami błednej kalibracji jest efekt "odbijania się" od pasów, lub trzymania blisko jednej linii.
Może to być spowodowane również błędnym ustawieniem geometrii kół, ale wcale nie musi
Jadąc z prędkością autostradową, samochód w trakcie jednej sekundy pokonuje nawet 40 metrów odległości. Dlatego niewielkie przesuniecie osi kalbracyjnych (kamery oraz osi jazdy) oprócz błędu będzie powodować również nieprecyzyjne działanie systemu.
Do kalibracji wykorzystywane są tablice z wzorami kalibracyjnymi, dostosowanymi do danej marki. Większość producentów wykorzystuje własne wzory tablic. Różnicą może być grupa VW gdzie występuje jedna tablica do kalibracji kamer.
Niektórzy producenci wykorzystują kilka tablic w zależności od modelu.
Kalibracja w skrócie polega na precyzyjnym ustawieniu tablic w odpowiedniej odległości i wysokości przed pojazdem. Ważne jest oczywiście bazowanie względem osi jazdy do czego konieczne jest posiadanie odpowiedniego zestawu
.Niektórzy producenci w trakcie prodecury wymagają przemieszczenia tablic np. Etap I - bliski, Etap II- daleki, lub przesunięcie lewo - prawo. Czasami również po kalibracji statycznej konieczna jest kalibracja dynamiczna, gdzie należy wyjechać samochodem na drogę i spełnić podane warunki.
Procedura dynamiczna wymaga jazdy z określonom prędkością i jest czasami podzielona na etapy, gdzie musimy "przyuczyć" system do odpowiednich sytuacji.
Procedury kalibracji zarówno statyczna jak i dynamiczna powinny być wykonywane przez profesjonalny serwis z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi.
Jeżeli posiadasz problem z systemem utrzymania pasa ruchu, chętnie podzielimy sie swoją wiedzą i postaramy pomóc w rozwiązaniu problemu.