baza wiedzy

Dlaczego i kiedy konieczna jest kalibracja kamery utrzymania pasa ruchu.

W celu lepszego zrozumienia poniższego zagadnienia zapraszamy do zapoznania się z zakładką „Podstawowe informacje” oraz „Systemy bezpieczeństwa – Utrzymanie na pasie ruchu” gdzie opisane jest funkcjonowanie modułu radarowego.

Kamera zamocowana na przedniej szybie pojazdu odpowiada m.in. za system utrzymania na pasie ruchu, monitorowanie pieszych i rowerzystów, system rozpoznawania znaków drogowych, system awaryjnego hamowania oraz w przypadku wersji stereo aktywny tempomat.

Kamera rozpoznaje linie jezdni na podstawie których wynacza tor jazdy. W przypadku niezamieżonego najechania na linię, system może pasywnie zaalarmować kierowcę za pomocą sygnału dźwiękowego, świetlenego lub drgań, a w wersji aktywnej funkcja umożliwia na skorygowanie kierunku jazdy wykonując ruch kierownicą.

Jeźeli linie oddzielające pasy jezdni są nieczytelne, kamera może interpretować również takie obiekty jak barierki, pachołki, krawężniki, a w sytuacjach nietypowych np. w obszarze przebudowy gdzie występuje wiele żółtych/białych linii, obiektów, itp. kamera może bazować na torze jazdy poprzedzającego pojazdu.

Do prawidłowego działania systemu konieczne jest precyzyjne zamocowanie i skalibrowanie kamery, tak aby jej oś pokrywała się z osią jazdy samochodu (geometryczną osią jazdy).

Najczęściej dopuszczalne odchylenie osi kalibracji kamery wynosi ±3stopnie. Powyżej tej wartości sterownik zgłasza błąd i dezaktywuje wszystkie powiązane systemy bezpieczeństwa.

Nieodpowiednio przeprowadzona kalibracja może spowodować, że błąd pojawi się ponownie. Do takich sytuacji dochodzi często, gdy samochód po kalibracji wyjedzie na trasę i sterownik otrzymuje niespójne informacje np. z modułu kamery, radaru i czujnika kąta skrętu.

Dlatego prawidłowa procedura kalibracji przewiduje szereg innych czynności w kolejności:

  • Sprawdzenie ciśnienia w oponach i luzów w zawieszeniu
  • Sprawdzenie i ustawienie geometrii kół
  • Sprawdzenie i ustawienie czujnika kąta skrętu
  • Wyznaczenie i wypozycjonowanie zestawu kalibracyjnego względem geometrycznej osi jazdy
  • Sprawdzenie prawidłowej pozycji czujnika pomiarowego (w przypadku kamery zazwyczaj nie ma z tym problemu ponieważ na szybie czołowej znajdują się odpowiednie gniazda montażowe
  • Jeżeli wszystki czynności są przeprowadzone prawidłowo możemy wykonać kalibrację
  • Przy kalibracji kamery zaleca się również skalibrowanie modułu radaru.

Typowymi objawami błednej kalibracji jest efekt "odbijania się" od pasów, lub trzymania blisko jednej linii.

Może to być spowodowane również błędnym ustawieniem geometrii kół, ale wcale nie musi

Jadąc z prędkością autostradową, samochód w trakcie jednej sekundy pokonuje nawet 40 metrów odległości. Dlatego niewielkie przesuniecie osi kalbracyjnych (kamery oraz osi jazdy) oprócz błędu będzie powodować również nieprecyzyjne działanie systemu.

Kalibracja-kamery-lane-assist

Do kalibracji wykorzystywane są tablice z wzorami kalibracyjnymi, dostosowanymi do danej marki. Większość producentów wykorzystuje własne wzory tablic. Różnicą może być grupa VW gdzie występuje jedna tablica do kalibracji kamer.

Niektórzy producenci wykorzystują kilka tablic w zależności od modelu.

Kalibracja w skrócie polega na precyzyjnym ustawieniu tablic w odpowiedniej odległości i wysokości przed pojazdem. Ważne jest oczywiście bazowanie względem osi jazdy do czego konieczne jest posiadanie odpowiedniego zestawu

.

Niektórzy producenci w trakcie prodecury wymagają przemieszczenia tablic np. Etap I - bliski, Etap II- daleki, lub przesunięcie lewo - prawo. Czasami również po kalibracji statycznej konieczna jest kalibracja dynamiczna, gdzie należy wyjechać samochodem na drogę i spełnić podane warunki.

Procedura dynamiczna wymaga jazdy z określonom prędkością i jest czasami podzielona na etapy, gdzie musimy "przyuczyć" system do odpowiednich sytuacji.

Procedury kalibracji zarówno statyczna jak i dynamiczna powinny być wykonywane przez profesjonalny serwis z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi.

Jeżeli posiadasz problem z systemem utrzymania pasa ruchu, chętnie podzielimy sie swoją wiedzą i postaramy pomóc w rozwiązaniu problemu.

kalibracja-kamery-hyundai

Problem nie został rozwiązany? Skontaktuj się ze specjalistą

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy. Polityka Prywatności ZAMKNIJ