baza wiedzy

Nie działa aktywny tempomat i/lub system awaryjnego hamowania. Przestawiony kąt regulacji układu odstępu od poprzednika.

Pozycja radaru względem osi jazdy samochodu ma kluczowe znaczenie do poprawnego działania wszystkich systemów korzystających z danych pomiarowych radaru.

Każdy pojazd posiada indywidualne kalibracje systemów bezpieczeństwa wykonywane przez producenta.

Jeżeli moduł radaru zostanie przestawiony o nawet minimalną wartość, spowoduje to przekłamanie wpływające na funkcjonowanie powiązanych systemów, ponieważ oś jazdy nie będzie już pokrywać się z osią pomiarową.

Przestawiony-kat-regulacji-radaru-tempomatu

Przestawienie osi radaru o wartość 2stopni to przekłamanie pomiaru o 3,5metra na dystansie 100metrów. Można to bezpośrednio porównać do odczytu pojazdów z sąsiedniego pasa ponieważ tyle wynosi szerokość pasa ruchu na autostradzie. Użytkownicy zgłaszali nam przypadki rozpoczęcia nagłego hamowania przez aktywny tempomat pomimo, że na ich pasie nie było innych pojazdów.

Konieczna-regulacja-radaru-tempomatu

Jeżeli oś radaru ACC nie pokrywa się z osią jazdy (parametr geometryczne odchylenie osi jazdy) o wartość 0,8stopnia sterownik zgłosi błąd tempomatu. Błąd ten możliwy jest od odczytania za pomocą odpowiedniego testera diagnostycznego. Sterownik może zgłosić m.in. następujące usterki:

  • przestawiony kąt regulacji układu odstępu od poprzednika,
  • wartość regulacji układu regulacji od poprzednika poza zakresem,
  • układ aktywnego tempomatu / układu regulacji odstępu od poprzednika – utrata kalibracji.

Pamiętaj że błąd tempomatu może spowodować wystąpienie również innych usterek w pozostałych sterownikach. Dlatego odpowiednia diagnostyka to podstawa.

Rozwiązaniem usterki jest ponowna kalibracja radaru zgodna z procedurą ASO.

Wykonując ponowną kalibrację radaru może okazać się jednak że niebawem błąd powróci. W celu uniknięcia tej sytuacji powinniśmy upewnić się i zweryfikować:

  • stan geometrii kół pojazdu a zwłaszcza parametr „geometryczne odchylenie osi jazdy” czyli tylną oś która odpowiada za ustawienie się nadwozia w stosunku do osi jazdy,
  • kalibrację czujnika kąta skrętu kół,
  • maksymalnie precyzyjną kalibrację radaru ACC w oparciu o procedurę ASO.

Jeżeli kalibrację radaru wykonamy w stosunku to przedniej osi, mamy dużą szansę że po przejechaniu odpowiedniego dystansu błąd radaru powróci. W przypadku najnowszych samochodów kalibracja w oparciu o przednią oś nie będzie nawet możliwa. Przykładowo kalibracja radaru dla wybranych modeli Nissan (Qashqai czy X-Trail) jest na tyle precyzyjna, że odchylenie ustawienia radaru w osi jazdy nie może wynosić więcej niż 0,15stopnia ponieważ sterownik nie przyjmie kalibracji.

Kalibrację dzielimy na 2 etapy:

  • ustawienie zestawu kalibracyjnego względem osi jazdy (tylnej osi) pojazdu,
  • ustawienie modułu radaru względem lustra kalibracyjnego.
kalibracja-radaru-aktywnego-tempomatu-KIA-Delphi

W pierwszej kolejności to my musimy być pewni że zestaw został odpowiednio ustawiony względem tylnej osi. Następnie radar należy tak wyregulować (za pomocą specjalnych śrub kalibracyjnych) aby laser odbity od mini odbłyśnika wracał to źródła emisji. Dla radaru Delphi na dystansie 2,6 metra a dla radarów Bosch 1,2metra zgodnie z procedurami ASO.

Przy tak precyzyjnie przeprowadzonej regulacji możemy mieć pewność, że błąd nie powróci.

Oczywiście przy założeniu że geometria kół jest prawidłowa.

Blad-geometrii-kol-odchylenie-osi-jazdy-lexus

Warto wiedzieć, że nawet dla nowych samochodów parametr geometrycznego odchylenia osi jazdy może być różny od 0. Przedstawiona wartość 0.03stopnia nie wymaga poprawy, natomiast każda wartość tego parametru wpływa bezpośrednio na ustawienie radaru.

Problem nie został rozwiązany? Skontaktuj się ze specjalistą

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy. Polityka Prywatności ZAMKNIJ