baza wiedzy

Nie działa aktywny tempomat i/lub system awaryjnego hamowania. Uszkodzone mocowanie radaru.

Moduł radarowy umiejscowiony jest zawsze w obrębie przedniego zderzaka pojazdu. Różnicą może być jednak sposób mocowania radaru. Wyróżniamy dwa sposoby mocowania:

  • radar zamocowany bezpośrednio do zderzaka,
  • radar zamocowany do konstrukcji pojazdu (pasa przedniego, uchwytu itp.) niezależnie od pozycji zderzaka.

Przykładowo wiele modeli AUDI stosuje dwa moduły radarowe zamocowane symetrycznie po obu stronach zderzaka (zdjęcie AUDI A8):

Mocowanie-radaru-ACC

W przypadku radarów zamocowanych do zderzaka, moduł trzyma się na kulkowych zaczepach które niestety potrafią pękać. Pęknięcia mogą występować stosunkowo łatwo szczególnie w przypadku kolizji drogowych, drobnych stłuczek a nawet ze względu na normalne zmęczenie materiałowe.

Radar, którego zaledwie jedno mocowanie zostało uszkodzone nie będzie już sztywno przymocowany do konstrukcji co spowoduje błąd systemu tempomatu.

Pekniete-mocowanie-radaru-aktywnego-tempomatu

Zaczep kulkowy / mocowanie radaru ACC.

Nie zawsze jednak system samo-diagnozy jest w stanie wychwycić błąd. Czasami usterka radaru może zostać rozpoznana dopiero po przejechaniu kilkuset kilometrów i wystąpieniu odpowiednich warunków drogowych.

Blad-radaru-tester-diagnostyczny

Jazda z uszkodzonym mocowaniem radaru może być niezwykle niebezpieczna. Istnieje bowiem ryzyko, że system omyłkowo uzna pojazd z sąsiedniego pasa i rozpocznie gwałtowne hamowanie.

Przy naprawie mocowania konieczne jest powtórzenie kalibracji systemu. Przesunięcie modułu o zaledwie 1stopień powoduje odchylenie pomiarowe wynoszące 1,7metra na 100metrów zasięgu. Przy radarach LRR (Long Range Radar) o zasięgu do 250metrów, błąd wyniesie już ponad 4 metry. Oznacza to, że samochody z sąsiednich pasów mogą być rozpoznawane jako przeszkoda.

W przypadku pęknięcia zaczepu system może mieć problem z rozpoznaniem usterki jeżeli kąt przestawienia jest mniejszy niż 3stopnie lub w przypadku nowszych rozwiązań 0,8stopnia.

Odchylenie wiązki radarowej o 3 stopnie względem osi jazdy samochodu powoduje błąd pomiarowy wynoszący 10,5metra na dystansie 200metrów.

Dlatego wymieniając lub naprawiając mocowanie radaru konieczne jest przeprowadzenie kalibracji w najbliższym punkcie ASO lub warsztacie specjalistycznym.

Problem nie został rozwiązany? Skontaktuj się ze specjalistą

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy. Polityka Prywatności ZAMKNIJ