systemy bezpieczeństwa

Awaryjne hamowanie BAS / EBA - Audi Volkswagen

Asystent-hamowania-Hyundai

System wspomagania hamowania (Front Assist) ma za zadanie wspomóc kierowcę w sytuacjach awaryjnych wymagających zmniejszenia prędkości. Przykładowo jeżeli kierowca porusza się za drugim pojazdem, który nagle rozpoczął hamowanie, system oceniając ryzyko może powiadomić kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym oraz automatycznie rozpocząć hamowanie.

W zależności od producenta i rozwiązania, systemy awaryjnego hamowania/ostrzegania przez kolizją mogą różnić się zakresem i skutecznością działania. Praca systemu w zdecydowanej większości bazuje na radarach ACC, tych samych które stosuje się do aktywnego tempomatu. Układ Aktywnego tempomatu jest zazwyczaj bezpośrednim rozwinięciem funkcji Front Assist, dlatego jeżeli pojazd posiada funkcję ACC, raczej na pewno wspiera również awaryjne hamowanie. Na podstawie naszej wiedzy i dotychczas spotkanych rozwiązań, system ostrzegania o kolizji bazuje na:

  • Radarach ACC zamontowanych w przednim zderzaku. Najbardziej podstawowe rozwiązanie, stosowane obecnie nawet w tanich miejskich samochodach jako wyposażenie standardowe.
  • Współpracy radaru z kamerą, układach radar-kamera (np. Volvo, Volkswagen). Radar mierzy odległość od obiektów, natomiast kamera może rozpoznać nie tylko inne pojazdy, ale również pieszych i zwierzęta. W najnowszych samochodach stosuje się właśnie tego typu rozwiązania. Algorytmy są w stanie nie tylko rozpoznać obiekty, ale i nadać im odpowiednie wektory przemieszczeń przewidując w ten sposób np. wkroczenie pieszego na jezdnię. System wykrywania pieszych jest bowiem coraz częściej spotykany w standardzie z omawianym systemem FCW.
  • Kamera, radar i lidar. Zwiększenie skuteczności i możliwości systemów bezpieczeństwa takich jak układ awaryjnego hamowania jest możliwe dzięki współpracy różnych systemów pomiarowych. Kamera rejestruje obraz, lidar tworzy mapę przestrzenną obiektów, a radar posiada największy zasięg i wspomaga lidar w pomiarze odległości. W ten sposób udoskonalony system jest w stanie reagować na zdecydowanie więcej sytuacji.

System wspomagania hamowania posiada często możliwość zmiany czułości działania dostępną w ustawieniach pojazdu. Czasami również system jest bardziej pasywny i uruchamia się dopiero w ostateczności a kierowca może nawet nie mieć świadomości o obecności tej funkcji.

Podsumowując zdobytą przez nas wiedzę możemy przedstawić następujące informacje dotyczące systemów awaryjnego hamowania:

  • Jeżeli pojazd posiada zamontowany radar to raczej na pewno posiada funkcję Front Assist.
  • Najprostsze rozwiązania FCW reagują dopiero w sytuacjach skrajnie awaryjnych, dlatego sprawdzenie ich działania jest wysoce ryzykowne i niewskazane. Przykładowo system może uruchomić się dopiero gdy sterownik oceni że zaistniała sytuacja doprowadzi do kolizji a pojazd porusza się powyżej prędkości progowej. W ten sposób system hamowania jedynie zmniejszy prędkość niwelując skutki kolizji.
  • Rozwinięciem system awaryjnego hamowania bazującym na tych samych elementach pomiarowych jest aktywny tempomat ACC.
  • W najnowszych pojazdach rozwinięciem systemu hamowania jest system wykrywania pieszych.
  • System wspomagający hamowanie może również zwiększyć siłę nacisku na pedał hamulca jeżeli wykryje taką potrzebę. Przykładowo, jeżeli kierowca rozpoczął hamowanie ale system ocenił że sytuacja wymaga zwiększenia siły hamowania.
  • Kierowca może często zmienić czułość systemu wspomagania hamowania ale również wyłączyć ten system. Zmiany dostępne są dla kierowcy w ustawieniach pojazdu z pozycji deski wskaźników i nie wymagają dodatkowych narzędzi diagnostycznych.
  • Jakikolwiek błąd systemu hamowania automatycznie dezaktywuje jego działanie.
  • Kalibracja radaru automatycznie wprowadza odpowiednie nastawy do wszystkich sterowników opartych na tym systemie pomiarowym.

Obecnie pojazdy posiadają szereg funkcji zwiększających bezpieczeństwo i zmniejszających ryzyko i skutki kolizji czołowych. Do funkcji tych zaliczamy:

  • Pasy bezpieczeństwa.
  • Poduszki powietrzne.
  • Laminowane szyby czołowe.
  • Systemy ABS.
  • System stabilizacji toru jazdy ESP.
  • Ulepszone systemy oświetlenia.
  • Zderzaki pochłaniające energię.
  • Strefy zgniotu pochłaniające energię.
  • Systemy ADAS np. omawiany system awaryjnego hamowania.

Zapraszamy do zapoznania się z innymi systemami ADAS. Jeżeli uważasz, że pominęliśmy istotne informację na temat tego systemu lub posiadasz wiedzę którą chciałbyś się z nami podzielić, zapraszamy do kontaktu z nami.

BAS w samochodach Audi i Volkswagen

Nieprzewidziane sytuacje na drodze są codziennością. Właśnie dlatego konstruktorzy wyposażyli samochody w skomplikowane układy, mające na celu zwiększyć bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów. Nieostrożność innych uczestników drogi, nasze roztargnienie lub znienacka wyskakujące na drogę zwierzę – to wszystko skłania nas do szybkiej i gwałtownej reakcji. Nerwowe, energiczne naciśnięcie hamulca jest odruchem intuicyjnym. W takiej chwili wspomaga kierowcę BAS, czyli Brake Assist – jedna z podstawowych funkcji systemu ABS.

BAS w Audi i innych pojazdach – dlaczego taki ważny?

Udowodniono, że chcąc uniknąć zderzenia, wykonujemy manewr nagłego hamowania, jednak w większości przypadków… za słabo. W chwili stresu nie myślimy o tym, żeby wcisnąć hamulec tak intensywnie, jak wymaga tego sytuacja. BAS (inaczej EBA) wychwytuje moment szybkiego, energicznego wciśnięcia pedału i przesyła informację do systemu ABS, który automatycznie zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym. Tym samym niejako dociska odpowiednio hamulec za kierowcę, skracając drogę hamowania. Koncerny Audi, Ford, Volkswagen oraz wiele innych korzystają z tego udogodnienia, projektując samochody.

BAS a system antykolizyjny – różnice

Te dwa systemy, w związku z pełnieniem podobnej funkcji, są ze sobą bardzo często mylone. Warto jednak pamiętać, że EBA działa w momencie naciśnięcia hamulca, natomiast system antykolizyjny włącza się automatycznie po wykryciu przeszkody przez radar. Zachęcamy właścicieli samochodów Audi oraz Volkswagen do kontaktu.

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy. Polityka Prywatności ZAMKNIJ