System wspomagania hamowania (Front Assist) ma za zadanie wspomóc kierowcę w sytuacjach awaryjnych wymagających zmniejszenia prędkości. Przykładowo jeżeli kierowca porusza się za drugim pojazdem, który nagle rozpoczął hamowanie, system oceniając ryzyko może powiadomić kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym oraz automatycznie rozpocząć hamowanie.
W zależności od producenta i rozwiązania, systemy awaryjnego hamowania/ostrzegania przez kolizją mogą różnić się zakresem i skutecznością działania. Praca systemu w zdecydowanej większości bazuje na radarach ACC, tych samych które stosuje się do aktywnego tempomatu. Układ Aktywnego tempomatu jest zazwyczaj bezpośrednim rozwinięciem funkcji Front Assist, dlatego jeżeli pojazd posiada funkcję ACC, raczej na pewno wspiera również awaryjne hamowanie. Na podstawie naszej wiedzy i dotychczas spotkanych rozwiązań, system ostrzegania o kolizji bazuje na:
System wspomagania hamowania posiada często możliwość zmiany czułości działania dostępną w ustawieniach pojazdu. Czasami również system jest bardziej pasywny i uruchamia się dopiero w ostateczności a kierowca może nawet nie mieć świadomości o obecności tej funkcji.
Podsumowując zdobytą przez nas wiedzę możemy przedstawić następujące informacje dotyczące systemów awaryjnego hamowania:
Obecnie pojazdy posiadają szereg funkcji zwiększających bezpieczeństwo i zmniejszających ryzyko i skutki kolizji czołowych. Do funkcji tych zaliczamy:
Zapraszamy do zapoznania się z innymi systemami ADAS. Jeżeli uważasz, że pominęliśmy istotne informację na temat tego systemu lub posiadasz wiedzę którą chciałbyś się z nami podzielić, zapraszamy do kontaktu z nami.
Nieprzewidziane sytuacje na drodze są codziennością. Właśnie dlatego konstruktorzy wyposażyli samochody w skomplikowane układy, mające na celu zwiększyć bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów. Nieostrożność innych uczestników drogi, nasze roztargnienie lub znienacka wyskakujące na drogę zwierzę – to wszystko skłania nas do szybkiej i gwałtownej reakcji. Nerwowe, energiczne naciśnięcie hamulca jest odruchem intuicyjnym. W takiej chwili wspomaga kierowcę BAS, czyli Brake Assist – jedna z podstawowych funkcji systemu ABS.
Udowodniono, że chcąc uniknąć zderzenia, wykonujemy manewr nagłego hamowania, jednak w większości przypadków… za słabo. W chwili stresu nie myślimy o tym, żeby wcisnąć hamulec tak intensywnie, jak wymaga tego sytuacja. BAS (inaczej EBA) wychwytuje moment szybkiego, energicznego wciśnięcia pedału i przesyła informację do systemu ABS, który automatycznie zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym. Tym samym niejako dociska odpowiednio hamulec za kierowcę, skracając drogę hamowania. Koncerny Audi, Ford, Volkswagen oraz wiele innych korzystają z tego udogodnienia, projektując samochody.
Te dwa systemy, w związku z pełnieniem podobnej funkcji, są ze sobą bardzo często mylone. Warto jednak pamiętać, że EBA działa w momencie naciśnięcia hamulca, natomiast system antykolizyjny włącza się automatycznie po wykryciu przeszkody przez radar. Zachęcamy właścicieli samochodów Audi oraz Volkswagen do kontaktu.