System ostrzegania o ruchu poprzecznym może być stosowany zarówno z tyłu jak i przodu pojazdu.
Głównym zadaniem asystenta jest monitorowanie ruchu innych pojazdów, np. w przypadku wyjazdu z miejsca parkingowego.
W przypadku tyłu pojazdu, funkcja asystenta jest zazwyczaj rozwinięciem Monitorowania Martwego Pola. Działanie bazuje na tych samych radarach umiejscowionych pod tylnym zderzakiem. Cofając zaparkowany prostopadle pojazd zazwyczaj nie mamy dobrego widoku na ruch poprzeczny a system ma za zadanie zaalarmować kierowcę o zbliżających się pojazdach.
W ostatnim czasie coraz więcej producentów stosuje to rozwiązanie również dla przodu pojazdu. Zdarzają się bowiem sytuacje, gdzie przednia widoczność poprzeczna jest ograniczona. Radary zamontowane są symetrycznie po bokach pojazdu i są w stanie wykryć przeszkodę znacznie szybciej niż będzie ona widoczna dla kierowcy.
Asystent ruchu poprzecznego bez wątpienia wpływa na komfort i bezpieczeństwo, ale tak jak pozostałe rozwiązania ADAS nie może zdejmować odpowiedzialności z kierowcy.
Kalibracja radaru konieczna jest zazwyczaj w dwóch przypadkach: jeżeli radar został wymieniony na inny lub doszło do przesunięcia osi radaru o wartość 5°.
Do przestawienia radaru może dojść niezwykle łatwo w przypadku kolizji. Niestety wiele warsztatów blacharsko-lakierniczych obecnie nie dysponuje sprzętem do napraw systemów ADAS.
Na powyższym zdjęciu widać radar przesunięty o ok. 8°. Samochód uczestniczył w drobnej stłuczce, a mocowanie radaru uległo odkształceniu.
Jeżeli posiadasz problem z funkcjonowaniem asystenta w Twoim pojeździe, zapraszamy do kontaktu z najbliższym warsztatem specjalistycznym ADAS.