systemy bezpieczeństwa

Rozpoznawanie znaków drogowych

rozpoznawanie-znakow

System rozpoznawania znaków drogowych bazuje na kamerze zamontowanej w górnej części przedniej szyby, tej samej która steruje m.in. asystentem pasa ruchu. Odczytany znak zostaje wyświetlony na konsoli centralnej w pojeździe i pełni głównie funkcję informacyjną. W zależności od rozwiązania Sign Assist współpracuje z systemem nawigacji i może weryfikować oraz dodawać informację na ekran mapy nawigacyjnej.

Zazwyczaj oprogramowanie przystosowane jest do odczytu najpopularniejszych i zunifikowanych znaków umieszczonych w określonych miejscach obok jezdni. Przykładowo jeżeli znak z ograniczeniem znajduje się na poprzeczce ponad jezdnią może nie zostać poprawnie odczytany. Dlatego producenci pojazdów informują, że system należy traktować wyłącznie informacyjnie.

Spośród znaków rozpoznawanych RSA możemy wyróżnić:

  • Znaki ograniczenia prędkości B-33.
  • Koniec ograniczenia prędkości B-34.
  • Znak końca zakazów B-42.
  • Znak zakazu wyprzedzania B-25.
  • Koniec zakazu wyprzedzania B-27.
  • Znak zakazu wjazdu B-2.
  • Obszar zabudowany D-42.
  • Koniec obszaru zabudowanego D-43.

Dodatkowo w zależności od producenta systemy mogą czytać znacznie więcej znaków drogowych oraz jak wspomnieliśmy powyżej współpracować z systemem nawigacji, dzięki czemu przykładowo przy przejeździe przez skrzyżowanie znak ograniczenia prędkości może zostać anulowany. Najnowsze rozwiązania pozwalają również m.in. na automatyczne włączenie inteligentnych świateł drogowych przy rozpoznaniu znaku D-43 (koniec obszaru zabudowanego). Stopniowo zwiększa się ingerencję tego systemu w zachowanie pojazdu. Niebawem może się okazać, że w przypadku przekroczenia prędkości rozpoznanej na ograniczeniu pojazd automatycznie wyhamuje i dostosuje się do panujących przepisów drogowych. Zwiększenie możliwości i funkcjonalności systemu rozpoznawania znaków bezsprzecznie wymaga jednak stałej współpracy z innymi rozwiązaniami ADAS.

Działanie RSA w również zależy od poprawnej kalibracji kamery. Odchyłka kalibracyjna o zaledwie 1° w osi poziomej powoduje przekłamanie obrazu oddalonego o 100metrów o 1,75metra. Oznacza to, że pojazd może przykładowo sczytywać znaki z sąsiedniego pasa, lub nie zauważyć znaku ponieważ jest poza skalą. Warto mieć jednak świadomość, że kalibruje się sam moduł kamery, który automatycznie poprawia funkcjonowanie wszystkich zależnych systemów jak:

  • Asystent pasa ruchu.
  • Rozpoznawanie znaków drogowych.
  • Rozpoznawanie obiektów, przeszkód, barier, innych pojazdów oraz pieszych.
  • Sterowanie aktywnym tempomatem do 130km/h (kamery stereo).
  • System awaryjnego hamowania.
  • Sterowanie inteligentnymi światłami, co jest niezwykle ważne z punktu widzenia kalibracji ponieważ kamera bezpośrednio przekazuje sygnał do jednostki sterującej świateł.
rozpoznawanie-znakow-infinit-nissan

Zdjęcie przedstawia kalibrację kamery w Inifiniti za pomocą specjalnych wzorników pozycjonowanych laserowo bazując na geometrycznym odchyleniu osi jazdy. Ten sposób kalibracji zapewnia dokładność na poziomie 0,01-0,03°. Pojazd zgłaszał usterkę systemów LKA oraz TSA i wymagał kalibracji pomimo braku wymiany szyby. Kamera sczytuje wymagane kształty, rozmiary i odległości zmieniając w ten sposób nastawy w sterowniku. Należy mieć świadomości że do poprawnego działania systemu należy utrzymać czystą szybę szczególnie w obrębie kamery.

Ta strona używa plików cookie w celu usprawnienia i ułatwienia dostępu do serwisu oraz prowadzenia danych statystycznych. Dalsze korzystanie z tej witryny oznacza akceptację tego stanu rzeczy. Polityka Prywatności ZAMKNIJ